Forumindex Hallstamoppers
Ett forum för www.hallstamoppers.se
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Topp jobb

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mekfrågor och tips
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
sura
Site Admin


Registreringsdatum: 24 maj 2007
Inlägg: 3523
Ort: Surahammar

InläggPostat: 2015-12-22 21:05:36    Rubrik: Topp jobb Svara med citat

Jag har länge haft fundering på att fixa en topp med centrum stift.
Men, min lilla svarv är precis för liten.


Och jag ville prova att svetsa igen en original topp för att sedan svarva ett nytt förbrännings utrymme.
Så stift hålet pluggades, och svetsen fick jobba ett tag.





En liten fixtur.



Eftersom toppen inte kan snurra runt i min lilla svarv, så gjorde jag 2 bussningar till fästet och sågade sen av det.
Då går det att svetsa det sen och måttet borde bli rätt.
Det kommer inte synas nått då det hamnar så långt in mot ramen.



Nu kan skiten vispa runt i svarven, så nu ska det göras spån !



Fixtur som passar i stifthålet.



Det var lite spännande att köra ner kylflänsarna !



Det här ska väl gå att kladda ihop sen !



Jag har inte en susning hur förbrännings utrymmet ska se ut, så jag provade bara att karva lite på känn !



Att det är porer gör inget, för om nått inte blir bra, så är det bara att starta TIG:en och göra som det ska vara istället.

Är det någon som kan dela med sig av några mått som man bör hålla sig kring, så det inte blir total flopp av allt ?
_________________
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 Wink
10.98 /96 km/h på 201 mtr med åkmoppen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Conrad Engström
Sachs Fantast


Registreringsdatum: 25 maj 2007
Inlägg: 3491
Ort: Kvicksund

InläggPostat: 2015-12-22 21:20:01    Rubrik: Svara med citat

Låna ett av mig och kolla på
_________________
Team Sachs minst 47 cc.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
sura
Site Admin


Registreringsdatum: 24 maj 2007
Inlägg: 3523
Ort: Surahammar

InläggPostat: 2015-12-22 21:29:51    Rubrik: Svara med citat

Kanon!
Jag ska fixa en profilmall så man snabbt kan få fram former, och ev göra en avgjutning som man kan mäta på.
_________________
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 Wink
10.98 /96 km/h på 201 mtr med åkmoppen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Micke S
Expert


Registreringsdatum: 13 september 2012
Inlägg: 3314
Ort: Västerås

InläggPostat: 2015-12-23 00:20:25    Rubrik: Svara med citat

Det där ser ut att vara en kanonbra metod för att slippa ha ett löst förbränningsrum !

Här är lite tips på hur man kan räkna på ett topplock för att få ett förutsägbart utgångsläge som i vart fall inte är helt galet och gör man det i rätt ordning slipper man skrota en topp. Själva metodiken är lätt och en del saker är givna. Beskrivningen nedan är som jag ser på det och andra kan säkert ha en annan syn som kan vara minst lika rätt eller bättre.

Kruxet är att veta vilket kompressionstyck man borde ha för det hänger ihop med annat som rpm-område och avgassystem m.m. Tändningsinställningen är ett mindre problem för den kan man ju välja så den passar mot motorns karaktär. Principen är att man vill ha högre kompressionstryck på en lågvarvig motor och lite lägre på en högvarvig motor för att det inte ska mota, spika eller överhetta.

Först behöver man bestämma vilken bredd, eller snarare vilken area man vill ha på klämspalten. Den bör vara ca 50% av arean på loppet. Det är lätt att räkna ut genom att dra bort arean från pottan från arean för loppet. Större area på klämspalten t.ex. 60% ger mer effekt på lägre varv och mindre area t.ex. 40% ger mer effekt på höga varv.

Om loppet är 48 mm så är arean A = Pi*48^2/4
d.v.s. 3,14*48*48/4 = 1800 mm2
För att få 50% klämspalt d.v.s. 0.5*1800 = 900 mm2 blir den inre cirkeln roten ur 900*4/3,14 = 34 mm

Klämspalten brukar vara 0,6-0,8 mm där den är som lägst. Om man inte kan hålla sig inom de gränserna är det bättre att ligga något under 0,6 än över 0,8 på en liten motor. Sedan ska klämspalten luta uppåt ca 2 grader mer än vad kolvtaket lutar uppåt mot förbränningskupolen. Det är för att inte stänga in gaser i en ficka mellan kolvtoppen och cylinderväggen.

En annan faktor är som sagt vilket kompressionstryck man vill ha. Det påverkas inte bara av kupolens volym utan även av packningstjocklek och inte minst höjden på avgasporten. Det enklaste är kanske att inte göra kupolen för alltför rund och sedan mäta med en kompressionsmätare och finjustera kupolen efter behov. Det går t.o.m. att börja med en kupol som har raka kanter från klämspalten snett upp mot stiftet till att börja med och sedan göra kupolen mer rund om kompressionstrycket blev för högt. Kör man på vanlig soppa och vill ha en motor som ska varva bra tror jag att uppmätt kompressionstryck som riktvärde bör ligga på 10 kg/cm2 +/- 1 kg.



Här är en bild på en riktigt bra topp som de brukar se ut på högpresterande 2T. Bilden är från VRM.


_________________
Vinnare i E-tuna backtävling 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017
Zundapp - mot rynkor och slapp hud Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Baronen
Original åkare


Registreringsdatum: 03 december 2015
Inlägg: 24
Ort: Fjugesta

InläggPostat: 2015-12-23 10:00:42    Rubrik: Svara med citat

Micke, på sista bilden, är förbränningsrummet i aluminium?
_________________
Puch Dakota Guld -73/-74
Crescent 1149 Raketarsel -63
Crescent 1134 Stummis -59
Framoped M41 -56
MCB cykel med Victoria FM38 -53
Packard Clipper -53
Chevrolet C10 Longbed -67
Ferguson TE20 Continental -48
Bolinder Munktell 36 -54
Zetor 2011 -65
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Micke S
Expert


Registreringsdatum: 13 september 2012
Inlägg: 3314
Ort: Västerås

InläggPostat: 2015-12-23 10:04:02    Rubrik: Svara med citat

Ja hela toppen är i aluminium.
_________________
Vinnare i E-tuna backtävling 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017
Zundapp - mot rynkor och slapp hud Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
sura
Site Admin


Registreringsdatum: 24 maj 2007
Inlägg: 3523
Ort: Surahammar

InläggPostat: 2015-12-23 10:40:39    Rubrik: Svara med citat

Jag ska shoppa en sån här på lunchen för att kunna kopiera olika utformningar.


_________________
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 Wink
10.98 /96 km/h på 201 mtr med åkmoppen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
sura
Site Admin


Registreringsdatum: 24 maj 2007
Inlägg: 3523
Ort: Surahammar

InläggPostat: 2016-01-04 18:48:36    Rubrik: Svara med citat

Då har jag täljt färdigt i toppen !
Det är väl ingen direkt perfekt spegelblank yta men det skiter både jag å toppen i....
Nu är det för sent att göra om något, för topp fästet är svetsat så då får jag inte upp toppen i svarven igen.
Målet med det här projektet var inte att göra nått perfekt utställnings ex, utan mest ville jag se om jag kunde göra det själv.






_________________
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 Wink
10.98 /96 km/h på 201 mtr med åkmoppen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Micke S
Expert


Registreringsdatum: 13 september 2012
Inlägg: 3314
Ort: Västerås

InläggPostat: 2016-01-04 19:20:28    Rubrik: Svara med citat

En gissning är att den där kan nog komma att fungera riktigt bra !
_________________
Vinnare i E-tuna backtävling 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017
Zundapp - mot rynkor och slapp hud Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Baronen
Original åkare


Registreringsdatum: 03 december 2015
Inlägg: 24
Ort: Fjugesta

InläggPostat: 2016-01-04 21:54:46    Rubrik: Svara med citat

Det blev bra. Vill ha en likadan själv.
_________________
Puch Dakota Guld -73/-74
Crescent 1149 Raketarsel -63
Crescent 1134 Stummis -59
Framoped M41 -56
MCB cykel med Victoria FM38 -53
Packard Clipper -53
Chevrolet C10 Longbed -67
Ferguson TE20 Continental -48
Bolinder Munktell 36 -54
Zetor 2011 -65
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Fredrik.Roth



Registreringsdatum: 05 januari 2018
Inlägg: 1

InläggPostat: 2018-01-05 22:23:13    Rubrik: Svara med citat

Får inte fram några bilder, kan du skicka upp dem igen? Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande AOL Instant Messenger
sura
Site Admin


Registreringsdatum: 24 maj 2007
Inlägg: 3523
Ort: Surahammar

InläggPostat: 2018-01-06 09:49:26    Rubrik: Svara med citat

Photobucket kräver hutlöst betalt för att visa bilderna, så det är inte aktuellt.
Men funkar det inte om du klickar på varje bild så dom förstoras.
_________________
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 Wink
10.98 /96 km/h på 201 mtr med åkmoppen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Tompa
Expert


Registreringsdatum: 31 maj 2007
Inlägg: 1968
Ort: Nymans Byhåla

InläggPostat: 2018-01-09 21:36:13    Rubrik: Svara med citat

Bara reklam om man klickar på dina bilder
_________________
sachs = trevlig motor

HAR DU EN MOPPE...ANVÄND DEN
HAR DU INGEN MOPPE..SKAFFA EN
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mekfrågor och tips Alla tider är GMT + 3 timmar
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.