Forumindex Hallstamoppers
Ett forum för www.hallstamoppers.se
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Luftfilter
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mekfrågor och tips
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Chrille82
Original åkare


Registreringsdatum: 12 april 2018
Inlägg: 11
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2018-04-12 21:31:00    Rubrik: Luftfilter Svara med citat

Hej! Mitt första inlägg här på Hallstamoppers.
Jag tror det finns mycket kunskap samlad här inne och tänkte därför passa på att fråga en sak om luftfilter och förgasarinställning.

För att göra en lång historia kort så köpte jag förra våren en Zundapp CS50 (en pojkdröm) som jag har totalrenoverat under vintern. Allt är nytt eller bytt och denna moped är bestyckad med en 5vxl zundappmotor med 6,25hk superterm och 18mm Bing förgasare.

På motorn sitter det ett brytarlöst kokusan tändsystem med förtändning satt på ca:1.5-1.8 mm.
Förgasaren är bestyckad med 95 munstycke.
Det sitter ett original luftfilter i.
Nu till mitt problem, motorn går knappt starta när jag monterar fast slangen från luftfiltret till förgasaren, den vill bara dö och håller sig nätt och jämnt igång med helt öppen trottel.

Tar jag däremot bort slangen från filtret och kör motorn helt utan går den som en dröm på alla 5 växlarna och ger ett enormt gassvar.

Men jag vill ju absolut inte köra helt utan filter.
Behövs det ett annat typ av filter till denna setup eller borde det funka med originalfiltret?

Trottelnålen är satt i andra hacket nerifrån sett och luftskruven är utskruvad 1,5varv från botten.

Tacksam för svar.
_________________
Mvh/Chrille
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Conrad Engström
Sachs Fantast


Registreringsdatum: 25 maj 2007
Inlägg: 3501
Ort: Kvicksund

InläggPostat: 2018-04-12 22:28:22    Rubrik: Svara med citat

Vanligt fel Slangen stryper luftflödet. Köp ett biltemafilter och motera direkt på förgasaren. Skär bort den inre delen av filtret och limma fast den yttre.
_________________
Team Sachs minst 47 cc.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Chrille82
Original åkare


Registreringsdatum: 12 april 2018
Inlägg: 11
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2018-04-13 05:57:48    Rubrik: Svara med citat

Conrad Engström skrev:
Vanligt fel Slangen stryper luftflödet. Köp ett biltemafilter och motera direkt på förgasaren. Skär bort den inre delen av filtret och limma fast den yttre.


Ok, så originalfiltret klarar inte av att leverera rätt mängd luft till förgasaren?
Det är ett sånt här filter du menar eller? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Luftfilter/Luftfilter-koniskt-2000020541/

Det går ju lägga hur många hundralappar som helst på ett öppet sportfilter ser jag på nätet men om ett sånt här duger gott är det ju toppen.
_________________
Mvh/Chrille
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
sura
Site Admin


Registreringsdatum: 24 maj 2007
Inlägg: 3558
Ort: Surahammar

InläggPostat: 2018-04-13 08:27:21    Rubrik: Svara med citat

Nej !
Det kromade filtret är nog sämre än det du har nu.
Du ska köpa Fiddy filtret.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Luftfilter/Luftfilter-Fiddy-2000022861/
_________________
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 Wink
10.98 /96 km/h på 201 mtr med åkmoppen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Chrille82
Original åkare


Registreringsdatum: 12 april 2018
Inlägg: 11
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2018-04-13 10:26:35    Rubrik: Svara med citat

Ok, tack... då ska jag svänga förbi Biltema idag och köpa ett Fiddy filter👍
_________________
Mvh/Chrille
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rexxy
Sachs Fantast


Registreringsdatum: 24 maj 2007
Inlägg: 1947
Ort: Västerås

InläggPostat: 2018-04-13 21:14:46    Rubrik: Svara med citat

Biltemas fiddyfilter flödar tillräckligt för 130km/h+, så det funkar fint för dig. Smile
_________________
www.rexxysmopeder.info.se/

Crescent E-type
Crescent F50 GLX
Crescent F50
Crescent 1289 Stockholmare
Derbi Senda R X-treme
Derbi Senda SM X-treme
Yamaha Slider
Yamaha Aerox
Yamaha Aerox
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
Chrille82
Original åkare


Registreringsdatum: 12 april 2018
Inlägg: 11
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2018-04-14 08:12:32    Rubrik: Svara med citat

Det låter bra, då bar jag några km/h till godo 😊 köpte ett 15graders filter igår, passformen blev perfekt. Vad ska man nyttja utrymmet till som filterboxen satt innan? Verktygsfack🤔
_________________
Mvh/Chrille
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Micke S
Expert


Registreringsdatum: 13 september 2012
Inlägg: 3336
Ort: Västerås

InläggPostat: 2018-04-14 09:47:56    Rubrik: Svara med citat

Ja BTs Fiddyfilter fungerar bra om man skär bort det svarta inre filtret som Conrad skrev.

En annan grej som inte kostar många kronor men ger en märkbar förbättring av prestanda är den här kretsen till Kokusan tändsystem. Läs anvisningen som finns länkad till under produkten.

https://www.mopedrenovering.se/veteranmopeddelar/puch/generatortandning/retarderande-krets-till-kokusan.html
_________________
Vinnare i E-tuna backtävling 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. 2:a i Sura backtävling 2018. Vinnare E-tuna backtävling 2018
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Micke S
Expert


Registreringsdatum: 13 september 2012
Inlägg: 3336
Ort: Västerås

InläggPostat: 2018-04-14 09:52:15    Rubrik: Svara med citat

Rexxy skrev:
Biltemas fiddyfilter flödar tillräckligt för 130km/h+, så det funkar fint för dig. Smile


Om du kör 130 km/h med BT-filtret som det är utan att klippa bort det inre filtret måste det vara en motor som är membranstyrd (reedventil). Har man en vanlig kolvstyrd motor kommer den att strypas annars.

Men även med reed lönar det sig att minimera motståndet i luftfilter och se till att det flödar så mycket som går.
_________________
Vinnare i E-tuna backtävling 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. 2:a i Sura backtävling 2018. Vinnare E-tuna backtävling 2018
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Chrille82
Original åkare


Registreringsdatum: 12 april 2018
Inlägg: 11
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2018-04-16 18:58:06    Rubrik: Svara med citat

Micke S skrev:
Ja BTs Fiddyfilter fungerar bra om man skär bort det svarta inre filtret som Conrad skrev.

En annan grej som inte kostar många kronor men ger en märkbar förbättring av prestanda är den här kretsen till Kokusan tändsystem. Läs anvisningen som finns länkad till under produkten.

https://www.mopedrenovering.se/veteranmopeddelar/puch/generatortandning/retarderande-krets-till-kokusan.html


Jag har oljat in det inre svarta filtret med filterolja, tänkte att jag skulle testa med det på först och se om den får tillräckligt med luft.... nu går ju inte min CS50 i några 130km/h så det kanske räcker till.

Ja jag har även sneglat lite på den retarderande kretsen men det får eventuellt bli en ”to do list” till nästa år.

Jag har däremot en fråga om det är någon som fått konverteraren för varvräknare till kokusan att funka? Jag har inte kopplat in den ännu men tänkte ifall det är något man bör tänka på? Ser att det är 5st ”piggar” som man kan ändra men vad fyller dom för funktion?
_________________
Mvh/Chrille
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Chrille82
Original åkare


Registreringsdatum: 12 april 2018
Inlägg: 11
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2018-04-18 20:17:50    Rubrik: Svara med citat

Jag har nu testat moppen med fiddyfiltret och den vill inte riktigt varva ut från tomgång, den tvekar men när man väl varvat upp den så svarar den kvickare på gasen. Vad säger ni angående storlek på munstycke till en 70cc Zundapp Superterm och 18mm Bing, låter det rimligt? Jag börjar tro att mitt munstycke är för litet (95) så jag har beställt lite olika dimensioner uppåt t.o.m 110, vilket läge ska jag ha på trottelnålen som utgångspunkt när jag börjar testa med olika munstycken.
_________________
Mvh/Chrille
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Micke S
Expert


Registreringsdatum: 13 september 2012
Inlägg: 3336
Ort: Västerås

InläggPostat: 2018-04-20 08:54:14    Rubrik: Svara med citat

Du skrev att den gick som en dröm utan luftfilter. Så kör med det röda bara så slipper du trimma ner med bestyckningen. Ett restriktivt filter är påverkande på alla nivåer inte bara på moppar som gör 100+. På låga varv är sugförmågan dålig så även då hjälper ett bra filter.
_________________
Vinnare i E-tuna backtävling 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. 2:a i Sura backtävling 2018. Vinnare E-tuna backtävling 2018


Senast ändrad av Micke S den 2018-04-21 08:31:35, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Rexxy
Sachs Fantast


Registreringsdatum: 24 maj 2007
Inlägg: 1947
Ort: Västerås

InläggPostat: 2018-04-20 21:47:52    Rubrik: Svara med citat

Micke S skrev:
Rexxy skrev:
Biltemas fiddyfilter flödar tillräckligt för 130km/h+, så det funkar fint för dig. Smile


Om du kör 130 km/h med BT-filtret som det är utan att klippa bort det inre filtret måste det vara en motor som är membranstyrd (reedventil). Har man en vanlig kolvstyrd motor kommer den att strypas annars.

Men även med reed lönar det sig att minimera motståndet i luftfilter och se till att det flödar så mycket som går.


Ja membranstyrd. Am6 med R/T 70cc cylindern. Smile
_________________
www.rexxysmopeder.info.se/

Crescent E-type
Crescent F50 GLX
Crescent F50
Crescent 1289 Stockholmare
Derbi Senda R X-treme
Derbi Senda SM X-treme
Yamaha Slider
Yamaha Aerox
Yamaha Aerox
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
Micke S
Expert


Registreringsdatum: 13 september 2012
Inlägg: 3336
Ort: Västerås

InläggPostat: 2018-04-21 09:54:40    Rubrik: Svara med citat

Rexxy skrev:


Ja membranstyrd. Am6 med R/T 70cc cylindern. Smile


Den minns man som en mycket snabb moppe ! Smile
_________________
Vinnare i E-tuna backtävling 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. 2:a i Sura backtävling 2018. Vinnare E-tuna backtävling 2018
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Chrille82
Original åkare


Registreringsdatum: 12 april 2018
Inlägg: 11
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2018-04-23 19:14:11    Rubrik: Svara med citat

Lite uppdatering..

Skar bort innefiltret som ni beskrev och limmade fast det röda direkt istället, moppen går återigen väldigt fint, Bytte till 100 munstycke från 95 men märkte ingen vidare skillnad i respons så jag bytte tillbaka...

Nålen är satt i högsta läget, en ytterst liten tendens till att tveka på mellanregistret men dock inget jag känner är alltför störande just nu, kan inte avgöra om den går snålt eller fett i det läget.

Stiftet är mycket fint ”oboy färgat” så jag utgår ifrån att motorn får lagom fet blandning.

Nästa steg just nu är drevningen.... den är stark som ett as och drar lätt på alla 5växlarna Så accet går det inte att klaga på, uppmätt hastighet med gps är 78,8km/h dock varvar den väldigt mycket på fullgas så jag tror att det finns fler km/h att hämta med rätt drevning.

Fram sitter det just nu 16kugg och bak 43. Funderar lite på om jag ska satsa på 17kugg fram istället eller ska jag gå ner till 38 kugg bak?

Gillar ju verkligen det snabba accet så jag tror inte att jag ska ändra för många kugg mot min nuvarande setup.

Så vad tror ni? Alla förslag och tips är välkomna.
_________________
Mvh/Chrille
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mekfrågor och tips Alla tider är GMT + 3 timmar
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.