Forumindex Hallstamoppers
Ett forum för www.hallstamoppers.se
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Luftfilter
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mekfrågor och tips
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Micke S
Expert


Registreringsdatum: 13 september 2012
Inlägg: 3332
Ort: Västerås

InläggPostat: 2018-04-24 09:57:12    Rubrik: Svara med citat

Det låter jättetrevligt och för egen del föredrar jag också att det drar bra även på högsta växeln. Åtminstone om inte ljudnivån är alldeles för hög. När man har trimmat ett tag och hela tiden ökat kraven på toppfart inser man att även en mycket snabb moppe på t.ex. 115 km/h trots allt är långsammare än en VW typ 1 från början av 60-talet och om den dessutom är lika seg på högsta växeln kan man kanske uppskatta mer att den bara gör 100 men blir pigg istället.

Om du går upp till 17 k fram minskar dragkraften med drygt 6 procent. En ändring av bakdrevet från 43 till 38 minskar dragkraften med ca 12 procent. Så om du byter och inte vill tappa för mycket kraft är det bäst att byta framdrevet.

Det är värt att testa i alla fall för det är mycket svårt att säga på förhand hur en ändring av utväxlingen slår. Ökar man utväxlingen så att motorn får svårt att komma in i pipans aktiva område på högre växlar blir det helt kass. Men så länge den gör det lönar det sig oftast att ha en högre utväxling.

I ditt fall kommer en ändring att göra att motorn i vart fall teoretiskt kommer att få arbeta i ett område där luftmotståndet från att inte ha varit så stort börjar få större betydelse. Så jag gissar att den kanske inte tål den stora ändringen som blir med byte av bakdrev från 43 till 38.

Uppdatera gärna med hur det fungerar Smile
_________________
Vinnare i E-tuna backtävling 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. 2:a i Sura backtävling 2018
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Chrille82
Original åkare


Registreringsdatum: 12 april 2018
Inlägg: 10
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2018-04-29 22:01:27    Rubrik: Svara med citat

Lite Upptadering...

Jag köpte mig ett 17 drev och en retarderande krets till kokusan tändningen.
Inkopplingen var ju inga problem, dock klarar min stroboskoplampa bara max 8000rpm sen slocknar den Rolling Eyes någon som har tips på hur man löser det utan att köpa en värsting stroboskop?

Detta inträffar ungefär strax innan jag når 1,5mm förtändning så det kanske inte är helt galet iaf, dock irritirerar det mig väldigt mycket då jag gärna vill ha koll hur tändningen ligger.

Nåväl på med kåporna och drog ut på en testrunda, fortfarande mycket stark och drar fint på alla 5 växlarna.

Toppfart med 16/43kugg=78,8km/h
Toppfart med 17/43kugg=81,5km/h

Alltså en ökning med 2,7km/h testad på samma väg.

Tycker att den varvar friskt på topp men man behöver ju inte ligga på maxvarv och nöta hela tiden Smile

Den är dock lite seg om man ”gubbkört” en längre bit på högre växel men det är väl för att förgasaren fyllts upp och den sura ner sig? Då får man växla ner och gasa ur den så är den åter pigg. Sen kan den ta lite tid på sig att gå ner på tomgång från fullgas, för snålt ställd? Så det finns lite kvar att justera in. Någon som har hjälpande tips?
_________________
Mvh/Chrille
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Micke S
Expert


Registreringsdatum: 13 september 2012
Inlägg: 3332
Ort: Västerås

InläggPostat: 2018-04-29 23:14:58    Rubrik: Svara med citat

Det låter som att tändningen står tillräckligt rätt för att du ska vara på säkra sidan. Ställer man triggern på plattan rakt upp kl 12 och får det värde du får vid 8000 rpm så kommer den inte att retardera så mycket till fullvarv att det blir farligt för motorn. Det skulle kunna inträffa om den går ner mot 0 grader förtändning.

När du anger 8000 rpm är det mätt med varvräknare eller att det anges för lampan? Om det t.ex. är en Biltema lampa klarar de betydligt högre varvtal än 8000 rpm och i så fall kan det tänkas att varvet du kollade vid var högre.

Om den hade orkat med ett 17-drev fullt ut skulle farten ha ökat med 6 procent. Men den har bara ökat med 3,5 procent. Det är inget dåligt netto och visar att du är nära den optimala drevningen. Så ett alternativ är att byta tillbaka till 16 fram och ta ett 41 bak istället. Men det kommer inte att göra mer än kanske 1-2 km/h i ökning så det är nog bortkastad tid.

Det som krävs för att öka farten märkbart är att få mer effekt i motorn. Just nu ligger du på ca 6 hp och det krävs 10 hp ungefär för att moppen ska göra 100 km/h. Men 80+ som du har är respektabelt och räcker bra för alla åkningar utom rena race.

Att den är lite seg att gå ner i varv kan bero på ett antal orsaker. T.ex. att kompressionen är lite låg. Ett bra riktvärde är att hamna på 9 till drygt 10 bar i kicktryck.

Att den blir lite seg efter lugn körning men vaknar till när den får jobba tyder på att avgassystemet inte är perfekt avstämt för resten av setupen. Om den surade skulle du märka det genom att den skulle bluddra på delgas. Avgassystemets temperatur varierar mycket med varvtal och när det blir varmt upplevs det bli kortare genom att ljudvågorna fortplantas snabbare i högre temp.
_________________
Vinnare i E-tuna backtävling 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. 2:a i Sura backtävling 2018
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Chrille82
Original åkare


Registreringsdatum: 12 april 2018
Inlägg: 10
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2018-05-01 19:03:01    Rubrik: Svara med citat

När du säger att triggern ska stå kl:12 blir jag lite nervös, jag har den snarare mitt emellan 11 och 12, det går vrida plattan mer utan att jag behöver fila upp spåren. så då kanske jag har en väldigt låg förtändning iaf vilket inte är jättebra för motorn som du säger.
Trodde nämligen att jag skulle märka större skillnad med den retarderande kretsen men jag tyckte motorn uppförde sig minst lika bra innan.
Det står ju i beskrivningen att den retarderande kretsen ställer förtändningen på ca3-3,5mm vid tomgång, är det hyffsat säkert för då skulle jag kanske kunna utgå ifrån det när jag ställer tändningen med lampan.



Jag har tyvärr ingen varvräknare ännu men har beställt en digital, sån där man virar runt tändkabeln. Så 8000rpm är vad min Biltema stroboskop går till enligt manualen iaf.

Jag tror absolut att motorn orkar med 17 drevet fullt ut men problemet just nu ligger troligtvis i att förtändningen är fel inställd.

Jag kollade kicktrycket med komptestare och den visar strax under 9Bar, är det bra eller alarmerande mätning, motorn är endast körd 10mil sedan renovering nämligen.



Precis som du skriver är ju kanske inte avgassytemet avstämt perfekt för min setup. Det är ett Jamarcol/Zundapp standardsystem men jag trodde inte att det skulle behövas något vassare för en 70cc superterm som är orörd. Jag vill inte ha något utmärkande vare sig när det gäller ljud eller utseende så därför valde jag detta avgassystemet för tillfället iaf.
Det är som att den bluddrar så den surar säkert ner sig.

Lägger även upp en bild på tändstiftet, tycker du att färgen ser bra ut?


_________________
Mvh/Chrille
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Micke S
Expert


Registreringsdatum: 13 september 2012
Inlägg: 3332
Ort: Västerås

InläggPostat: 2018-05-01 19:26:06    Rubrik: Svara med citat

Ja färgen på stiftet ser bra ut.

Kretsen i sig ställer inte tändningen till 3.5 mm. För att det ska bli 3.5 mm på tomgång så behöver du vrida plattan medurs med triggern kl 12 och då blir det lagom förtändning även på fullvarv.

Om man bara monterar kretsen utan att ställa om plattan kommer tändningen att bli senare än den är original, på alla varvtal. Det man villoch kretsen gör är att den ska bli tidigare än original på låga varv och senare än original på höga varv. Då får man mer effekt över hela registret och ökad säkerhet mot överhettning och spikning.

9 bar är helt okey men motorn blir lite starkare om du kan få upp trycket lite till.
_________________
Vinnare i E-tuna backtävling 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. 2:a i Sura backtävling 2018
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Chrille82
Original åkare


Registreringsdatum: 12 april 2018
Inlägg: 10
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2018-05-01 19:48:42    Rubrik: Svara med citat

Bra, då går den inte för magert då.

Näe det förstår jag, jag vred på plattan medurs litegrann dock inte så triggern står kl 12 men det ska jag göra som en första åtgärd.

Det jag menade med 3-3,5 mm förtändning var om jag skulle vrida på plattan till mina markeringar som jag gjort på blocket tills tomgången låg på ca 3-3,5mm i hopp om att den kanske då blev ca 1-1,5 på fullgas eftersom min stroboskop inte lyste på fullgas.

Hur kan jag göra för att få upp trycket mer än jag har idag?
_________________
Mvh/Chrille
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Micke S
Expert


Registreringsdatum: 13 september 2012
Inlägg: 3332
Ort: Västerås

InläggPostat: 2018-05-01 21:17:22    Rubrik: Svara med citat

Det är inte så dåligt komp att det behöver orsaka slöhet. Motorn kommer att bli starkare när du vrider upp triggern. Vid behov får du förlänga spåren i tändplattan.

För att öka från 9 till 10 bar behöver du sänka toppen en millimeter om det går utan att kolven kommer närmare den lägsta delen på toppen än 0,6 mm. Om den kommer närmare behöver du svarva lite på klämspalten så att den inte blir för låg. Det som eventuellt kan hända då är att kompen blir lite för hög genom att grytan minskar och då kan grytan behöva breddas lite. Om jag minns rätt har du en s.k. 70 cc (66 cc) Supertherm. De har 45 mm borrning. För att få lämplig bredd på klämspalten så att den utgör 50% av arean behöver innerdiametern på klämspalten vara 31-32 mm.

Ett annat sätt är att du använder en tunnare topplockspackning beroende på vad som sitter på nu. Men börja med att bara ändra tändningen och testa om den känns okey då. Troligen gör den det.
_________________
Vinnare i E-tuna backtävling 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. 2:a i Sura backtävling 2018
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mekfrågor och tips Alla tider är GMT + 3 timmar
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.24 sekunder att ladda.