Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
zappafan Expert

Registreringsdatum: 23 januari 2010 Inlägg: 574 Ort: Robertsfors
|
Postat: 2018-05-18 07:10:34 Rubrik: |
|
|
Antar du inte gillade Ritoveven? _________________ Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Micke S Expert

Registreringsdatum: 12 september 2012 Inlägg: 3336 Ort: Västerås
|
Postat: 2018-05-18 07:41:27 Rubrik: |
|
|
sura skrev: |
Igår kväll så small den igång med nya VRM veven, och den verkar gå riktigt lugnt och fint i maskin.
Men tändningen står helt åt helvete nu, så plattan måste flyttas förbi den ena fästskruven för att få den förtändningen som jag vill ha.
Det blir kvällens pyssel och förhoppningsvis en liten provkörning för att kolla så alla växlar går i.
Jag behöver väl iofs inte så många växlar uppför backen, men det är väl kul om allt funkar  |
Kör du med blockpackning nu?
Ja det blir stor skillnad till det bättre med en tung vev och som har bra balansfaktor. Ritoveven till Sachs var ju i jämnvikt när den kollades på stållinjaler redan utan att vi hade hängt dit någon motvikt. Det betyder att balansfaktorn bara var ca 20 procent istället för att vara mycket högre som den behöver vara. Anledningen att det blir 20 procent helt utan motvikt och inte 0 procent beror på att vevskinkorna balanserade ut lilländen på vevstaken i alla fall, men inte kolv med tillbehör. Lilländen brukar väga ca 20%, av den totala roterande massan som behöver motbalanseras, med en faktor 0,5-0,7.
Bilden nedan visar ett exempel på hur BF kan bli om den är i balans redan utan motvikt. Så att Ritivevar till EKF inte går bra har sin förklaring. Dels orsakar obalansen en effektförlust, dels minskar volymen för färskgaser genom att den har mycket större dimension än originalveven. Hur mycket det senare gör vet jag inte med den mindre möjliga volymen av färskgaser går troligen på minus även fast vevhuskompen blir högre genom att det är avgassystemet som står för en stor del av gasväxlingen om man kör med en aktiv pipa.
 _________________ Vinnare i E-tuna backtävling 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. 2:a i Sura backtävling 2018. Vinnare E-tuna backtävling 2018
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
sura Site Admin

Registreringsdatum: 24 maj 2007 Inlägg: 3559 Ort: Surahammar
|
Postat: 2018-05-18 08:22:16 Rubrik: |
|
|
Japp, det blev en blockpackning som passar sådär...
Jag ska fixa en ny packning senare som har rätt mått, och vattenskära upp ett gäng i olika tjocklekar för att kunna labba lite vid nästa klyvning av motorn när det nu blir.......
Bara jag får dit tändplattan där den ska vara, så ska jag ut och kolla hur bestyckningen verkar med nya veven. _________________ Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016
10.98 /96 km/h på 201 mtr med åkmoppen.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Micke S Expert

Registreringsdatum: 12 september 2012 Inlägg: 3336 Ort: Västerås
|
Postat: 2018-05-18 08:28:03 Rubrik: |
|
|
Satt inte kilspåret i nya veven i samma läge som för originalveven? _________________ Vinnare i E-tuna backtävling 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. 2:a i Sura backtävling 2018. Vinnare E-tuna backtävling 2018
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
sura Site Admin

Registreringsdatum: 24 maj 2007 Inlägg: 3559 Ort: Surahammar
|
Postat: 2018-05-18 08:29:37 Rubrik: |
|
|
Det verkar inte som det..... _________________ Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016
10.98 /96 km/h på 201 mtr med åkmoppen.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
sura Site Admin

Registreringsdatum: 24 maj 2007 Inlägg: 3559 Ort: Surahammar
|
Postat: 2018-05-18 08:32:29 Rubrik: |
|
|
zappafan skrev: |
Antar du inte gillade Ritoveven? |
Nää, för mig så vibrerade moppen så chipstuttarna kom i obalans....  _________________ Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016
10.98 /96 km/h på 201 mtr med åkmoppen.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Micke S Expert

Registreringsdatum: 12 september 2012 Inlägg: 3336 Ort: Västerås
|
Postat: 2018-05-18 09:04:02 Rubrik: |
|
|
Ja det är märkligt att Rito har tillverkat vevaxlar till Sachs med så tokig balansfaktor som det är till EKF.
Ett alternativ om man vill lägga ner jobb är att slå två flugor i en smäll för att ordna till dem. Så har jag gjort med en lika tokigt balanserad vevaxel till Zundapp av fabrikat Jasil. Det jag gjorde var att montera 4 st tungmetallvikter baktill. Det ökade balansfaktorn från 18 till över 60 procent samtidigt som massan ökade vilket gör vevskinkorna tyngre så att de blir mer dominanta.
När man ändå har veven isärmonterad kan man montera en kraftigare vevstake. Jag gick upp från STD 10 mm bredd till 13,5 mm Honda NSR-stake. Med en så stor breddning behöver man använda tunnare vevbrickor och fräsa bort 1 mm material i vevhuset på varje sida. Det kanske inte är helt lämpligt att ta så mycket på ett EKF-block som bara har ca 3 mm godstjocklek på magnetsidan. Men om man använder en 12 mm bred vevstake så behöver man bara fräsa bort ca 0,5 mm per sida i vevhuset.
 _________________ Vinnare i E-tuna backtävling 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. 2:a i Sura backtävling 2018. Vinnare E-tuna backtävling 2018
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
sura Site Admin

Registreringsdatum: 24 maj 2007 Inlägg: 3559 Ort: Surahammar
|
Postat: 2018-05-29 16:21:59 Rubrik: |
|
|
På rallyt i lördags så började det låta illa på mellangas med Svartholmaren.
Jag misstänkte att det var vevlagret, för när jag belastade motorn så minskade ljudet.
Så jag beställde lite från Mopedrenovering 👍
När jag rev motorn så var veven frisk, men bussningen till kopplingsaxeln var bra dålig.
Så nu har jag svarvat och pressat i en ny bussning, och sen ska nya veven i när jag ändå håller på.
Högkomp toppen hamnar på Fetbruxen så den blir lite stöddigare i axet. _________________ Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016
10.98 /96 km/h på 201 mtr med åkmoppen.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
sura Site Admin

Registreringsdatum: 24 maj 2007 Inlägg: 3559 Ort: Surahammar
|
Postat: 2018-06-01 03:44:45 Rubrik: |
|
|
Svartholmaren startades igår och verkar funka, men jag drog av skruven som håller kicken...
Så en ny kick plockades fram från hyllan, men på den har kineserna totalt misslyckats med splinesen, och även gängen för skruven
Så då får moppen stå ett tag, för idag drar jag till Tyskland på en shopping tripp
Jag kanske hittar en kick där
Det kanske är nån som säljer en fin böjd kick på våran marknad, jag är spekulant isf. _________________ Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016
10.98 /96 km/h på 201 mtr med åkmoppen.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
sura Site Admin

Registreringsdatum: 24 maj 2007 Inlägg: 3559 Ort: Surahammar
|
Postat: 2018-07-03 13:15:26 Rubrik: |
|
|
Förra tisdagen var jag till Grängesberg och köpte ”Sirpa”.
En riktig Finncheva, därav namnet Sirpa.👍
Det är en Opel Rekord 1700 Olymat 1962.
Den har stått avställd i 31 år under en presenning, så då har hon fått den underbara patinan.
Trots utseendet så är bilen fruktansvärt välbehållen !
Skattefri och besiktnings befriad 👍
När jag hämtade bilen så var den sänkt, men vi tog trucken på jobbet och lyftade ur sänknings satsen...
 _________________ Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016
10.98 /96 km/h på 201 mtr med åkmoppen.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Conrad Engström Sachs Fantast

Registreringsdatum: 25 maj 2007 Inlägg: 3501 Ort: Kvicksund
|
Postat: 2018-07-04 11:09:43 Rubrik: |
|
|
När man körde Opel 62 vintertid, behövdes sänkningssatsen. Otroligt halfotad. _________________ Team Sachs minst 47 cc.

|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|