Forumindex Hallstamoppers
Ett forum för www.hallstamoppers.se
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Sura:s moppar
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 69, 70, 71
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mopeder & andra fordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
zappafan
Expert


Registreringsdatum: 24 januari 2010
Inlägg: 574
Ort: Robertsfors

InläggPostat: 2018-05-18 10:10:34    Rubrik: Svara med citat

Antar du inte gillade Ritoveven?
_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Micke S
Expert


Registreringsdatum: 13 september 2012
Inlägg: 3336
Ort: Västerås

InläggPostat: 2018-05-18 10:41:27    Rubrik: Svara med citat

sura skrev:
Igår kväll så small den igång med nya VRM veven, och den verkar gå riktigt lugnt och fint i maskin.
Men tändningen står helt åt helvete nu, så plattan måste flyttas förbi den ena fästskruven för att få den förtändningen som jag vill ha.
Det blir kvällens pyssel och förhoppningsvis en liten provkörning för att kolla så alla växlar går i.
Jag behöver väl iofs inte så många växlar uppför backen, men det är väl kul om allt funkar Laughing


Kör du med blockpackning nu?

Ja det blir stor skillnad till det bättre med en tung vev och som har bra balansfaktor. Ritoveven till Sachs var ju i jämnvikt när den kollades på stållinjaler redan utan att vi hade hängt dit någon motvikt. Det betyder att balansfaktorn bara var ca 20 procent istället för att vara mycket högre som den behöver vara. Anledningen att det blir 20 procent helt utan motvikt och inte 0 procent beror på att vevskinkorna balanserade ut lilländen på vevstaken i alla fall, men inte kolv med tillbehör. Lilländen brukar väga ca 20%, av den totala roterande massan som behöver motbalanseras, med en faktor 0,5-0,7.

Bilden nedan visar ett exempel på hur BF kan bli om den är i balans redan utan motvikt. Så att Ritivevar till EKF inte går bra har sin förklaring. Dels orsakar obalansen en effektförlust, dels minskar volymen för färskgaser genom att den har mycket större dimension än originalveven. Hur mycket det senare gör vet jag inte med den mindre möjliga volymen av färskgaser går troligen på minus även fast vevhuskompen blir högre genom att det är avgassystemet som står för en stor del av gasväxlingen om man kör med en aktiv pipa.


_________________
Vinnare i E-tuna backtävling 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. 2:a i Sura backtävling 2018. Vinnare E-tuna backtävling 2018
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
sura
Site Admin


Registreringsdatum: 24 maj 2007
Inlägg: 3558
Ort: Surahammar

InläggPostat: 2018-05-18 11:22:16    Rubrik: Svara med citat

Japp, det blev en blockpackning som passar sådär...
Jag ska fixa en ny packning senare som har rätt mått, och vattenskära upp ett gäng i olika tjocklekar för att kunna labba lite vid nästa klyvning av motorn när det nu blir....... Rolling Eyes

Bara jag får dit tändplattan där den ska vara, så ska jag ut och kolla hur bestyckningen verkar med nya veven.
_________________
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 Wink
10.98 /96 km/h på 201 mtr med åkmoppen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Micke S
Expert


Registreringsdatum: 13 september 2012
Inlägg: 3336
Ort: Västerås

InläggPostat: 2018-05-18 11:28:03    Rubrik: Svara med citat

Satt inte kilspåret i nya veven i samma läge som för originalveven?
_________________
Vinnare i E-tuna backtävling 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. 2:a i Sura backtävling 2018. Vinnare E-tuna backtävling 2018
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
sura
Site Admin


Registreringsdatum: 24 maj 2007
Inlägg: 3558
Ort: Surahammar

InläggPostat: 2018-05-18 11:29:37    Rubrik: Svara med citat

Det verkar inte som det.....
_________________
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 Wink
10.98 /96 km/h på 201 mtr med åkmoppen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
sura
Site Admin


Registreringsdatum: 24 maj 2007
Inlägg: 3558
Ort: Surahammar

InläggPostat: 2018-05-18 11:32:29    Rubrik: Svara med citat

zappafan skrev:
Antar du inte gillade Ritoveven?


Nää, för mig så vibrerade moppen så chipstuttarna kom i obalans.... Rolling Eyes
_________________
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 Wink
10.98 /96 km/h på 201 mtr med åkmoppen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Micke S
Expert


Registreringsdatum: 13 september 2012
Inlägg: 3336
Ort: Västerås

InläggPostat: 2018-05-18 12:04:02    Rubrik: Svara med citat

Ja det är märkligt att Rito har tillverkat vevaxlar till Sachs med så tokig balansfaktor som det är till EKF.

Ett alternativ om man vill lägga ner jobb är att slå två flugor i en smäll för att ordna till dem. Så har jag gjort med en lika tokigt balanserad vevaxel till Zundapp av fabrikat Jasil. Det jag gjorde var att montera 4 st tungmetallvikter baktill. Det ökade balansfaktorn från 18 till över 60 procent samtidigt som massan ökade vilket gör vevskinkorna tyngre så att de blir mer dominanta.

När man ändå har veven isärmonterad kan man montera en kraftigare vevstake. Jag gick upp från STD 10 mm bredd till 13,5 mm Honda NSR-stake. Med en så stor breddning behöver man använda tunnare vevbrickor och fräsa bort 1 mm material i vevhuset på varje sida. Det kanske inte är helt lämpligt att ta så mycket på ett EKF-block som bara har ca 3 mm godstjocklek på magnetsidan. Men om man använder en 12 mm bred vevstake så behöver man bara fräsa bort ca 0,5 mm per sida i vevhuset.



_________________
Vinnare i E-tuna backtävling 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. 2:a i Sura backtävling 2018. Vinnare E-tuna backtävling 2018
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
sura
Site Admin


Registreringsdatum: 24 maj 2007
Inlägg: 3558
Ort: Surahammar

InläggPostat: 2018-05-29 19:21:59    Rubrik: Svara med citat

På rallyt i lördags så började det låta illa på mellangas med Svartholmaren.
Jag misstänkte att det var vevlagret, för när jag belastade motorn så minskade ljudet.
Så jag beställde lite från Mopedrenovering 👍




När jag rev motorn så var veven frisk, men bussningen till kopplingsaxeln var bra dålig.
Så nu har jag svarvat och pressat i en ny bussning, och sen ska nya veven i när jag ändå håller på.
Högkomp toppen hamnar på Fetbruxen så den blir lite stöddigare i axet.
_________________
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 Wink
10.98 /96 km/h på 201 mtr med åkmoppen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
sura
Site Admin


Registreringsdatum: 24 maj 2007
Inlägg: 3558
Ort: Surahammar

InläggPostat: 2018-06-01 06:44:45    Rubrik: Svara med citat

Svartholmaren startades igår och verkar funka, men jag drog av skruven som håller kicken...
Så en ny kick plockades fram från hyllan, men på den har kineserna totalt misslyckats med splinesen, och även gängen för skruven Rolling Eyes
Så då får moppen stå ett tag, för idag drar jag till Tyskland på en shopping tripp Cool
Jag kanske hittar en kick där Laughing

Det kanske är nån som säljer en fin böjd kick på våran marknad, jag är spekulant isf.
_________________
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 Wink
10.98 /96 km/h på 201 mtr med åkmoppen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
sura
Site Admin


Registreringsdatum: 24 maj 2007
Inlägg: 3558
Ort: Surahammar

InläggPostat: 2018-07-03 16:15:26    Rubrik: Svara med citat

Förra tisdagen var jag till Grängesberg och köpte ”Sirpa”.
En riktig Finncheva, därav namnet Sirpa.👍

Det är en Opel Rekord 1700 Olymat 1962.
Den har stått avställd i 31 år under en presenning, så då har hon fått den underbara patinan.
Trots utseendet så är bilen fruktansvärt välbehållen !

Skattefri och besiktnings befriad 👍

När jag hämtade bilen så var den sänkt, men vi tog trucken på jobbet och lyftade ur sänknings satsen...








_________________
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 Wink
10.98 /96 km/h på 201 mtr med åkmoppen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Conrad Engström
Sachs Fantast


Registreringsdatum: 25 maj 2007
Inlägg: 3500
Ort: Kvicksund

InläggPostat: 2018-07-04 14:09:43    Rubrik: Svara med citat

När man körde Opel 62 vintertid, behövdes sänkningssatsen. Otroligt halfotad.
_________________
Team Sachs minst 47 cc.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mopeder & andra fordon Alla tider är GMT + 3 timmar
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 69, 70, 71
Sida 71 av 71

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.22 sekunder att ladda.